دانیالدانیال، تا این لحظه: 11 سال و 8 ماه و 1 روز سن داره

وبلاگ پسرم قبل از پا گذاشتن به دنیای من

زندگینامه دانیال نبی

1391/4/19 18:16
نویسنده : بابا دانیال
200 بازدید
اشتراک گذاری

مقبره دانیال نبی

 

دانیال در باور ادیان ابراهیمی یکی از پیامبران بنی اسرائیل(قرن هفتم پیش از میلاد) است. دانیال به زبان‌عبری به معنای «خدا قاضی من است» می باشد. در سال 606 پیش از میلاد وی را به دربار «بخت النصر» پادشاه بابل به اسارت بردند. وی در آنجا به علوم کلدانیان و زبان مقدس واقف گردید و در حکمت از آنان پیشی گرفت. اولین واقعه‌ای که سبب نفوذ دانیال نبی گردید تعبیر خواب نبوکد نصر بود. بدین گونه ادعای پیغمبری نمود و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت.

 


 

وی به همراه عده‌ای از قوم یهود هایران مهاجرت نمود ودر شوش ساکن شد ودر آنجا درگذشت.  

                      

آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقبی رودخانه شاوور و روبروی تپه ارگ قرار دارد. بنای زیارتگاه او شامل دو حیاط است. بر روی گنبد مخروطی – پله‌ای قرار دارد که نوع رایج گنبدهای منطقه‌است.


دانیال در دربار نبوکدنصر در سال سوم سلطنت یهویاقیم پادشاه یهـودا، نبوکدنصر پادشاه بابل با سپاهیان خود به اورشلیم حمله کرد و آن را محاصره نمود. خداوند اجازه داد که او یهویاقیم را به اسارت گیرد و ظروف مقدس خانه خدا را غارت کند. او کسانی را که اسیر کرده بود با خود به معبد خدای خویش در بابل برد و ظروف را در خزانه معبد گذاشت. نبوکدنصر به وزیر دربار خود اشفناز دستور داد از میان شاهزادگان و اشرافزادگان یهودی اسیر شده، چند تن را انتخاب کند و زبان و علوم بابلی را به آنان یاد دهد. این افراد میبایست جوانانی باشند بدون نقص عضو، خوشقیافه، با استعداد، تیزهوش و دانا، تا شایستگی خدمت در دربار را داشته باشند.

در دربار پارسیان

بعد از اینکه پارسیان بر بابل پیروز میشوند، دانیال به عنوان یکی از یه مامور ارشد امپراتوری توسط داریوش ماد انتخاب میشود. پادشاه تصمیم میگیرد که دانیال را بر کل امپراتوری مسلط کند ولیکن بقیه دربار تصمیم نابودی او را میگیرند. بعد از اینکه هیچ فسادی در کار او نمیتوانند پیدا کنند، آنها از اعتقادات مذهبی دانیال بر علیه او استفاده میکنند. درباریها از پادشاه حکمی میگیرند که به وسیله آن هیچ خدایی نباید تا 30 روز مورد پرستش قرار گیرد. وقتی دانیال نمازهای روزانه یهودی را سه بار در روز به سمت اورشلیم میخواند، او به لانه شیرها انداخته میشود. با اینکه داریوش با اینکار مخالف بود. ولیکن فرشته ای دهان شیرها را میبیندد و بعد از اینکه دانیال سالم از لانه شیرها خارج میشود، دشمنان او به لانه شیر انداخته شده و فورا نابود میگردند.

مرگ دانیال

زمان دقیق زندگی دانیال مشخص نیست. ولیکن معمولا تصور میشود که او تا سال سوم زندگی کوروش هخامنشی (دانیال 10:1) زنده بود. ولیکن او در آن زمان باید چیزی حدود 100 سال سن داشته بوده باشد، زیرا در زمان سقوط بابل او در نوجوانی بود. محل دفن او دقیقا مشخص نیست، ولیکن بیشترین محل مورد گمان مقبره دانیال در شوش در ایران است که به نام شوش دانیال معروف است. مکانهای دیگری در عراق، بابل، مصر و سمرقند نیز ادعای مقبره دانیال را دارند. بعضی نوشته ها ادعا میکنند که تیمورلنگ بقایای دانیال را از شوش به سمرقند آورد.

درباره دانیال

کتاب حزقیال

در کتاب حزقیال، که معاصر دانیال بود، او به عنوان مرد درستکار و صاحب حکمت یاد شده است. ولیکن نوع نوشتن دانیال در کتاب دانیال و در کتاب حزقیال متفاوت است که ممکن است اشاره به فردی دیگر باشید.

بل و اژدها

در بخش دیگری از کتاب مقدس به نام بل و اژدهاکه توسط همه مسیحیان مورد قبول نیست، دانیال در دربار کوروش هخامنشی حضور دارد و موفق میشود پادشاه را به نابودی معبد بل و پرستش خدای بنی اسرائیل ترغیب کند.

در اسلام

نام دانیال در قرآن ذکر نشده است. ولیکن بیشتر مسلمانان او را به عنوان یکی از پیامبران در اسلام قبول دارند. نام دانیال در حدیث و روایات مربوط به پیامبران ذکر شده است. در تمامی نسخه های کتاب قصص الانبیا دانیال به عنوان یکی از پیامبران ذکر شده است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)