دانیالدانیال، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 29 روز سن داره

وبلاگ پسرم قبل از پا گذاشتن به دنیای من

دفع ادرار و مدفوع نوزاد

1391/4/20 18:15
نویسنده : بابا دانیال
270 بازدید
اشتراک گذاری
 

 ادار نوزاد

               

v      ادرار:

نوزاد بر دفع ادرار خود کنترلی ندارد و زمانیکه ادرار به میزان خاصی در مثانه جمع شد, یکجا دفع می شود.

نوزادان زیر شش هفته در هر 24 ساعت ممکن است 20 تا 30 بار دفع ادرار داشته باشند.اما نیازی نیست که بعد از هر بار ادرار پوشک او را عوض کنید، اما اگر پوشک نوزاد خشک بتاشد جای نگرانی است.

 

     چنانچه نوزاد در عرض بیش از 3 ساعت دفع ادرار نداشته باشد، ممکن است کم آب شده باشد و باید با پزشک یا مددکار بهداشت موضوع را در میان گذاشت.

 

 

v  

    مدفوع:             

نوزاد چندین بار در روز می تواند اجابت مزاج داشته باشد. در شش هفته اول در هر 24 ساعت 3 یا 4 بار ممکن است دفع مدفوع داشته باشد و بیش از این میزان هم طبیعی است.مدفوع نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند شل است  چندین بار دفع خواهند داشت. تا زمانیکه وضعیت عمومی نوزاد خوب باشد، دفع اجابت مزاج اسهال به شمار نمی آید. اما برخی از نوزادان که با شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است هر چند روز یکبار دفع مدفوع داشته باشند.

     چنانچه نوزاد از زمان تولد تا 36 ساعت بعد مدفوع نداشته باشد با پزشک مشورت نمایید.

رنگ طبیعی مدفوع نوزاد در 24 ساعت اول پس از تولد سبز تیره و مدفوع چسبناک است و طی دو روز بعد مدفوع به رنگ قهوه ای روشن در آمده و حالت چسبندگی آن کمتر می شود.

  • Ø      در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر مدفوع با رنگ زرد مایل به نارنجی ( خردلی) می باشد و بوی شیر ترشیده یا ماستی که فاسد شده است، می دهد. تعداد دفعات اجابت مزاج مکرر بوده و گاهی به شکل بلغم است.رنگ مدفوع این نوزادان می تواند سبز روشن باشد اما اسهال نیست.
  • Ø      در صورتیکه نوزاذ با شیر خشک تغذیه می گردد، مدفوع حجیم تر و سفت تر است، رنگ آن قهوه ای روشن و تقریبا مثل مدفوع افراد بزرگسال بوی ناخوشایندی دارد.مدفوع سبز رنگ در این نوزادان بخصوص اگر شل باشد می تواند موید اسهال عفونی باشد.


پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)